Головна статті
Смолоскип України № 11 (148), листопад 2007 рік
Сторінка 2
Сторінка 3
Сторінка 4
Сторінка 5
Сторінка 6
Сторінка 7
Сторінка 8
Всі сторінки
Олена Павлова. Могилянська школа журналістики: «Ми готуємо універсалів»" /> 

Олена Павлова. Могилянська школа журналістики: «Ми готуємо універсалів» 

Якщо ви і не станете журналістом, то хоча б зможете професійно знімати
весілля.

Євген Федченко, декан Могилянської школи журналістики,
вступна лекція

Навчання

Основний напрямок – новинна журналістика. Студентів вчать оперувати фактами, а не власними судженнями, а також уникати заангажованості. Навчання здійснюється на практиці, «у наближених до бойових польових умовах.» Студенти у першому триместрі роблять щоденні радіоефіри, а з другого – випуски теленовин «Епізоди». Курс ділиться на менші групи, всередині яких постійно перерозподіляються ролі: продюсер сьогодні стає звичайним репортером завтра. Навчання – це командна гра, що вчить дотримуватися чужих правил і пропонувати власні. Місця для творчості вистачає – вибір тем для статей, програм та сюжетів необмежений. Але окрім креативу, журналістика – це важка праця, яка не може залежати від наявності натхнення чи хорошої погоди. Тут вчать відповідальності, у разі якщо за веселі студентські роки ви призабули про неї. Бакалаврату у школі журналістики немає, студенти повинні вже до навчання мати спеціалізацію у певній сфері.

У J-School вивчають друковані ЗМІ, радіомовлення, телебачення, міжнародну журналістику, документальні фільми, фотосправу, мультимедіа, PR та рекламну діяльність, практичну риторику та правове забезпечення медіа. З листопада розпочала дію програма «Журналістика цифрового майбутнього», що фокусується на новітніх цифрових технологіях. Для цього вже побудували новий ньюзрум та телестудію. Студенти мають постійний доступ до Інтернету, користуються технічною базою Школи (це відеокамери, диктофони та інше обладнання).

«Першого вересня ми ставили запитання Президенту в прямому ефірі, п’ятого діставали перехожих, ганяючи за ними з мікрофоном, а через місяць робили радіосюжет про вибори в самому серці підрахунків – ЦВК. Динаміка шалена. Щодня дедлайни, часом пишеш більше, ніж читаєш, у телефоні різко зростає кількість номерів, а час для сну прямує до скорочення. Щоранку маєш вибір: прийти на пару вчасно чи провести милу бесіду з деканом та написати йому пояснювальну. Навчання у нас триває майже цілодобово» – кажуть студенти-першокурсники. А викладач Анатолій Яковець радить їм: «Журналіст має бути хоро­шим патологоанатомом: вам потрібно до­копатися до істини, встановити причини».

Справи міжнародні

Студентам видали посвідчення журналіста з написом «преса» кількома мовами, в тому числі й арабською. Питають: – Для чого арабська? Це якщо ми ТУДИ поїдемо? – Це коли ви ТУДИ поїдете. – каже декан без жодних сумнівів щодо цієї подорожі.

Школа є активним учасником міжнародних проектів: це співпраця з університетами в Огайо та Ліді, Британським агентством розвитку та Інститутом масо­вої інформації. Студенти можуть стажуватися за кордоном, також постійно проводяться тренінги. Наприкінці жовтня до J-School завітав журналіст французької газети La Croix Ален Гіллємоль. Він провів тижневий тренінг із міжнародної журналістики. Ранки починалися із обговорення найсвіжіших подій у світі, а до вечора студенти виконували масу за­вдань – від написання інтерв’ю з Послом Франції, що завітав на тренінг, до складання інфографіки – ілюстративних матеріалів до статей. Панувала справжня атмосфера «міжнародних стосунків»: в аудиторії спілкування велося чотирма мовами. Ален розказував про те, як він напівлегально потрапив до Іраку, про війни та революції, на яких побував та які висвітлював. Вчив вести інтерв’ю так, ніби розміщуєш співрозмовника до шприца і вичавлюєш з нього ту інформацію, яку він хотів приховати.

Робота

Дуже важко поєднувати навчання у школі журналістики з роботою. Завантажений навчальний графік, ненормований робочий день, численні завдання – все це забирає надто багато часу. Від колег зі ЗМІ, що не мають журналістської осві­ти, часто можна почути: «Навіщо вам це навчання? Воно практично нічого не дає, скажімо, одна радіопрограма на тиждень – це ж надто мало. На реальній роботі всього набагато більше.» В дечому вони праві: хоча Школа журналістики і орієнтується на практику, «навчання через роботу», проте на «справжній» роботі практики більше. Кореспондент на радіо отримує більше практичних знань, ніж студент журналістики, але він вчиться, починаючи з елементарних помилок, які студент вже вміє впізнати та уникнути. Окрім того, справа в універсальності отриманих знань, адже Школа готує професіоналів одночасно у різних галузях – радіо, періодика, телебачення. Тобто, є варіант піти одразу на роботу і отримати ці вміння там, а є можливість спробувати себе у різних сферах – побути і режисером, і оператором, і диктором, і репортером, а потім вибрати один із напрямів, володіючи знаннями та вміннями з кількох. Незамінних людей немає, але є ті, хто зажди може замінити будь-кого. Саме таких намагається виховувати J-School. Проте вибір між працею та навчанням усе ж варто зробити ще до вступу.

Як поступити

Для вступу потрібно здати тест з англій­ської, диктант та редагування з української мови і письмовий іспит зі спеціальності, підготувати творчий доробок та пройти співбесіду. Іспит зі спе­ціальності – це ряд завдань, що стосуються новин: перевіряються орієнтація у сучасних подіях в Україні та світі, вміння працювати зі складним фактажем, робота з англомовними текстами, заго­ловками. Головне тут – швидкість і точ­ність. У якості творчого доробку можуть подаватися публікації (газети, журнали, інтернет-видання), записи аудіо та відеопрограм, фотографії, власні медіапроекти. Художні твори (вірші та проза) не приймаються. У 2007 році конкурс був близько 2 осіб на місце. Всього на програму набирають 25 студентів, державних місць – 20, решта – контрактники. Важливу інформацію про вступ та зразки завдань можна знайти на сайтах Києво-Могилянської академії (у рубриці «Маґістеріум»): www.ukma.kiev.ua та Могилянської школи журналістики: www.j-school.kiev.ua.



Тільки зареєстровані користувачі можуть залишати коментарі.